vineri, 16 octombrie 2009

Iubire si libertate

















"Iubirea apare doar atunci cand esti matur. Devii capabil de iubire doar atunci cand esti o fiinta coapta. Atunci cand stii ca iubirea nu este o nevoie, ci un preaplin: se manifesta prin "a fi iubire” sau „a darui iubire”; atunci o daruiesti fara conditii.

Primul tip, asa-numita iubire, deriva din nevoia adanca a unei persoane de o alta, in timp ce „a fi iubire” sau „a darui iubire” izvoraste sau se revarsa dinspre o persoana matura catre o alta din abundenta; acea persoana este inundata de iubire.
O ai in tine si incepe sa se manifeste in jurul tau, la fel ca atunci cand aprinzi o lampa, razele incep sa se raspandeasca in intuneric.

Iubirea este un rezultat al lui "a fi". Atunci cand ESTI, ai o aura de iubire in jurul tau. Atunci cand nu esti, nu ai aceasta aura de iubire in jurul tau. Iar atunci cand nu ai aceasta aura in jurul tau, ceri de la celalalt sa-ti daruiasca iubirea. Sa repetam: atunci cand nu ai iubire, o ceri de la celalalt sa ti-o daruiasca; esti un cersetor. Iar celalalt iti cere la randul lui sa i-o daruiesti. Acum, doi cersetori isi intind mainile unul catre celalalt si fiecare spera ca celalalt are iubirea… Desigur ca ambii se simt infranti in final si ambii se simt inselati.

Puteti intreba orice sot sau sotie, puteti intreba orice indragostit: ambii se simt inselati; a fost doar proiectia ta ca celalalt are iubirea. Daca tu ai o proiectie gresita, ce poate face celalalt? Proiectia ta a fost distrusa; celalalt nu s-a dovedit a fi conform proiectiei tale. Dar celalalt nu are nici o obligatie sa fie conform cu asteptarile tale.

Si tu l-ai inselat pe celalalt…asa simte celalalt, deoarece si el spera ca iubirea va curge dinspre tine. Amandoi sperati ca iubirea va curge dinspre celalalt, dar ambii ati fost goi. Cum poate sa apara iubirea? Cel mult puteti fi nefericiti impreuna.
Inainte erai nefericit de unul singur, separat, acum puteti fi nefericiti impreuna. Si retine, ori de cate ori doua persoane sunt nefericite impreuna, nu este o simpla adunare, ci o inmultire.

Singur, te simteai frustrat, acum va simtiti frustrati impreuna.
Un singur lucru este bun in legatura cu asta; acum puteti sa aruncati responsabilitatea asupra celuilalt: celalalt e cel care te face nefericit – asta e partea buna. Poti sa te simti usurat. „Nimic nu e rau la mine…celalalt… Ce sa faci cu asa nevasta – nesuferita si cicalitoare…?” Cineva trebuie sa fie nefericit. "Ce sa faci cu asa sot? – urat si zgarcit…”
Acum poti arunca responsabilitatea pe celalalt; ai gasit un tap ispasitor. Dar nefericirea ramane, se inmulteste.

Acum acesta este paradoxul: cei care se indragostesc (n.t. joc de cuvinte: fall in love = „cad” in iubire), nu au iubirea, de aceea se indragostesc ("cad" in iubire). Si deoarece nu au iubire, ei nu o pot nici darui. Si inca ceva: o persoana imatura se indragosteste intotdeauna de alta persoana imatura, deoarce numai acestea pot intelege limba celuilalt. O persoana matura iubeste o persoana matura. O persoana imatura iubeste o persoana imatura.

Poti continua sa iti schimbi sotul sau sotia de o mie de ori, vei gasi din nou acelasi tip de partener si aceeasi nefericire repetata in diferite forme – dar aceeasi nefericire repetata; este aproape aceeasi. Poti sa-ti schimbi sotia, dar tu nu te-ai schimbat.
Acum cine va alege noua sotie? Tu o vei alege. Alegerea va veni din nou din imaturitatea ta. Vei alege din nou un tip asemanator de femeie.

Problema de baza in iubire este cea de a deveni mai intai matur, apoi iti vei gasi un partener matur; persoanele imature nu te vor mai atrage deloc. Este chiar asa. Daca ai 25 de ani, nu te indragostesti de un copilas de doi anisori. Exact asa. Cand esti o persoana matura din punct de vedere psihic, spiritual, nu te indragostesti de un copilas. Nu se intampla, NU SE POATE intampla. Iti dai seama ca nu are rost.

De fapt, o persoana matura nu „cade” in iubire (n.t. joc de cuvinte – „doesn’t fall in love” = nu se indragosteste), ci se inalta in iubire. Cuvantul 'fall' ( a cadea) nu este folosit corect. Numai persoanele imature cad; se impiedica si „cad” in iubire. Cumva au reusit sa stea in picioare. Ei nu mai pot sta in picioare acum – gasesc o femeie si cad, gasesc un barbat si cad. De fapt erau intotdeauna gata sa cada si sa se taraie. Ei nu au coloana vertebrala; ei nu au acea "intregime" pentru a sta singuri in picioare.

O persoana matura are "intregimea" de a fi singura. Iar atunci cand o persoana matura daruieste iubire, o daruieste fara corzi atasate de ea: pur si simplu o daruieste. Iar cand o persoana matura daruieste iubire, se simte recunoscatoare ca i-ai acceptat iubirea, nu invers. Ea nu se asteapta sa ii fii recunoscator pentru asta – nu, absolut deloc, ea nu are nevoie de multumirile tale. Ea iti multumeste ca ii acepti iubirea. Iar cand doua persoane mature se iubesc, unul din cele mai mari paradoxuri ale vietii se manifesta, unul dintre cele mai frumoase fenomene: ei sunt impreuna si totusi sunt singuri; ei sunt impreuna atat de mult incat sunt aproape unul. Dar identitatea lor nu le distruge individualitatea, de fapt, o mareste: ei devin mai individuali. Doua persoane mature care se iubesc se ajuta una pe cealalta sa devina mai libere. Nu exista vreo politica, diplomatie, sau vreun efort de a domina. Cum poti sa domini persoana pe care o iubesti?

Gandeste-te la asta. Dominarea este un fel de ura, manie, dusmanie. Cum poti sa te gandesti sa domini persoana pe care o iubesti? Ti-ar placea sa vezi persoana complet libera, independenta; i-ai darui mai multa individualitate. De aceea numesc aceasta cel mai mare paradox: ei sunt impreuna atat de mult incat devin aproape unul, si totusi, in acea identitate, ei sunt individuali. Individualitatile lor nu dispar –ele devin mai conturate.

Persoanele imature care se indragostesc isi distrug libertatea una celeilalte, creeaza o dependenta, cladesc o inchisoare. Persoanele mature care se iubesc se ajuta una pe alta sa fie libere; se ajuta una pe alta sa distruga tot felul de dependente. Si atunci cand dragostea curge libera, exista o frumusete. Cand iubirea vine din dependenta, este ceva urat.

Aminteste-ti, libertatea este o valoare mai inalta decat iubirea. De aceea in India numim realizarea ultima MOKSHA; MOKSHA inseamna eliberare, libertate. Libertatea este o valoare mai inalta decat iubirea. Deci daca iubirea distruge libertatea, atunci ea nu are valoare.
Iubirea poate fi lasata; libertatea trebuie salvata: libertatea este o valoare mai inalta. Si fara libertate nu poti fi niciodata fericit – aceasta nu este cu putinta. Libertatea este dorinta intrinseca a fiecarui barbat, a fiecarei femei --
libertatea suprema, libertatea absoluta. Deci orice devine distructiv pentru libertatea cuiva – incepe a fi urat de acea persoana.

Nu-l urasti pe barbatul pe care-l iubesti? N-o urasti pe femeia pe care o iubesti?
O faci. Este un rau necesar; trebuie sa-l tolerezi. Deoarece nu poti fi singur, trebuie sa te descurci sa fii cu cineva, si trebuie sa te supui cerintelor celuilalt. Trebuie sa le tolerezi, trebuie sa le suporti.

Iubirea, pentru a fi iubire cu adevarat, trebuie sa se manifeste prin „a fi iubire” si „a darui iubire”.

'A fi iubire' inseamna o stare de iubire. Cand ai ajuns acasa, cand ai aflat cine esti, atunci iubirea apare in fiinta ta. Atunci parfumul ei se imprastie si il poti darui celorlalti. Cum poti darui ceva ce tu nu ai? Pentru a darui, cerinta de baza este sa ai."


OSHO
The Tantra Vision, Vol 2
Chapter #2
Chapter title: Freedom is a Higher Value

(traducere din limba engleza dupa un articol preluat de pe forumul sannyas_romania)

joi, 15 octombrie 2009

Octombrie

















Covor auriu
Pasii tacuti pe alei,
Fosnet de ingeri

luni, 12 octombrie 2009

Ierarhiile angelice

Dionisie pseudo-Areopagitul (autor crestin anonim din secolul al V-lea care, sub numele Sfantului Dionisie Areopagitul, a publicat doua tratate pe teme teologice) este recunoscut ca fiind cea mai mare autoritate in domeniul angeologiei crestine. Opera sa include mai multe carti legate de lumea ingerilor dintre care amintim: "Ierarhia cereasca", "Ierarhia bisericeasca", "Numele divine" si "Epistola". Aceste lucrari s-au bucurat de stima si admiratia majoritatii figurilor ilustre ale bisericii.

In lucrarea "Ierarhia cereasca", regasim foarte multe referiri in legatura cu "beatificele ierarhii angelice prin care Tatal Ceresc a manifestat plin de generozitate lumina Sa si cu ajutorul carora noi putem sa ne elevam fiinta pana la splendoarea Sa absoluta".

Ierarhiile ceresti participa la guvernarea intregii creatii si sunt mult mai apropiate de Principiul Divin, reflectand intr-o proportie mult mai mare vointa divina decat se produce aceasta in cazul oamenilor. Intr-adevar "iluminarile Principiului Divin se implinesc mai intai in ei si apoi prin ei ni se transmit noua, oamenilor, revelatiile superioare".

Ierarhiile ceresti sunt in numar de noua, la randul lor subimpartite in trei ordine majore, numite si triade. Prima se afla cel mai aproape de Dumnezeu si cuprinde Serafimii, Heruvimii, Tronurile, cei "cu multi ochi si multe aripi". A doua triada este formata din Domnii, Virtuti sau Puteri si Stapaniri, iar cea de-a treia triada este formata din Intaietori, Arhangheli si Ingeri.

PRIMA TRIADA

Ierarhia angelica a Serafimilor


Despre semnificatia numelor data Serafimilor, Dionisie afirma ca: "Neobosita si continua lor miscare in cadrul Realitatii Divine, caldura, fierbinteala, clocotul acestei eterne miscari continue, stabila si ferma, care urmareste sa-i aduca pe subordonatii lor ierarhici la acelasi nivel cu ei, elevandu-le energia, facandu-i sa arda si sa se "inflacareze" pana ating o vibratie egala cu a lor, putere purificatoare de o intensitate asemanatoare cu cea a fulgerului, natura luminoasa si stralucitoare care nu se oculteaza si care nu poate fi stinsa niciodata, luminand orice obscuritate si sublimand tot ceea ce este negativ, aceasta este semnificatia numelui de Serafim."


Ierarhia angelica a Heruvimilor


"Cat despre numele heruvimilor, aceasta reveleaza puterea lor de a cunoaste si contempla Divinitatea, capacitatea de a primi darul de lumina cel mai inalt si de a contempla demnitatea Principiului Divin in atotputerea sa originara, capacitatea lor de a se umple de intelepciune si de a comunica, fara invidie, celor din ordinul urmator, propria lor cunoastere."




Ierarhia angelica a Tronurilor


"Cat despre numele Tronurilor, spirite foarte inalte si sublime, acesta ne arata ca ei transcend datorita puritatii lor orice inclinatii negative, ca ei aspira catre varful desavarsirii intr-un mod supraomenesc, ca se dezic ferm de orice atitudine josnica, ca stau intr-un mod ferm si neclintit in jurul Celui Preainalt, ca poarta ceea ce pogoara din Principiul Divin cu un calm de necrezut si in sfarsit ca sunt purtatorii lui Dumnezeu, deschisi sa primeasca darurile sale."




A DOUA TRIADA

Ierarhia angelica a Domniilor


"Eu cred", spune Dionisie, "ca numele revelator al sfintelor Domnii ne arata capacitatea lor de elevare, care niciodata nu este diminuata, fiind libera de orice compromis; ele nu coboara, nu raspund niciodata unei realitati dizarmonioase si tiranice, sunt deasupra oricarei aservitati degradante, intra cat mai mult posibil in comuniune cu Principiul Divin."




Ierarhia angelica a Virtutilor sau Puterilor


Numele sfintelor Virtuti semnifica curaj in toate activitatile, un curaj care nu oboseste niciodata sa cumuleze lumina Principiului Divin si care este intens si ferm orientat spre a-L reflecta pe Dumnezeu in fiinta lor."







Ierarhia angelica a Stapanirilor


"Cat despre numele sfintelor Stapaniri aceasta arata egalitatea in grad cu Domniile si cu Virtutile, abilitatea de a acumula daruri divine, puteri supraomenesti."









A TREIA TRIADA

Ierarhia angelica a Intaietorilor


"Numele Intaietorilor indica un caracter divin suveran si o putere de comanda, care este in perfecta consonanta cu puterile suverane; ei se modeleaza dupa acelasi Principiu Unic, izvor al tuturor principiilor; ei, cu ajutorul bunei coordonari a ierarhiilor suverane, exprima acest principiu ca Principiu ordonator suveran."





Ierarhia angelica a Arhanghelilor


"Sfantul ordin al Arhanghelilor, prin pozitia sa centrala in ierarhie este legata in mod egal atat de sfintii Intaietori cat si de Ingeri." Arhanghelii "primesc pe scara ierarhica lumina Principiului Divin prin intermediul ordinelor primare si le transmit plini de bunatate Ingerilor, care la randul lor ni le manifesta noua, ca raspuns la sfintele atitudini ale celor care devin iluminati de Divin."




Ierarhia angelica a Ingerilor



"Cu ingerii", spune Dionisie Areopagitul, "se incheie si se completeaza ordinele Fiintelor ceresti, pentru ca Ingerii, ultimele dintre entitatile ceresti, poseda caracterul de mesageri si sunt cei mai apropiati de noi; de aceea, mai mult lor decat celorlalti li se potrivesti numele de ingeri deoarece sarcina lor este aceea de a se ocupa de tot ceea ce este manifestat si mai mult, de lucrurile din lumea aceasta.



Rezumand in final indatoririle si rolul ierarhiilor ceresti, Dionisie Areopagitul afirma ca "Inteligentele ceresti sunt toate revelatoare si mesagere a ceea ce le precede. Cele mai elevate sunt animate direct de Dumnezeu, in timp ce celelalte, fiecare dupa fortele lor sunt sub tutela entitatilor animate de Dumnezeu."

(articol sinteza din materiale preluate de pe net)

miercuri, 7 octombrie 2009

Puterea cea tainica a surasului
















O modalitate nebanuita de a ne apropia de ingeri este surasul.

Iata cateva idei inspirate de ingeri despre taina surasului:


"Va vom vorbi acum despre puterea cea tainica a surasului:
Aproape orice animal stie sa planga sau sa geama.
Surasul insa, numai omul este acela care-l cunoaste pe pamant.
Si doar el este acela care poate sa-l manifeste.
Aceasta revelatie este o cheie esentiala.

Nu suradeti doar atunci cand sunteti satisfacuti sau fericiti!
Surasul vostru trebuie totodata sa fie un suras sublim si creator!
Surasul vostru nu trebuie sa fie niciodata un suras artificial sau fortat,
El trebuie sa fie un suras sublim si creator!

Forta creatoare, tainica a surasului creator, sublim,
Purifica intr-un anume fel si rafineaza materia fiintei umane care-l manifesta.
Toate acestea depind de fiinta umana care manifesta surasul.

Atunci cand fiinta umana este vesela, ea surade,
Atunci cand fiinta umana este trista, ea plange.

Cum poate sa recunoasca fiinta umana care-i este calea,
Daca ea nu surade niciodata?
Ingerii sunt prezenti si chiar salasluiesc in fiecare suras,
In felul acesta ei sunt masura voastra.

Surasul este totodata un simbol,
El oglindeste o anumita stare de control asupra materiei.

Daca un om citeste o carte,
O apropie asa cum trebuie de ochii sai pentru a vedea mai bine.
Daca oamenii vor sa citeasca mai adanc in fiinta cea pura a ingerilor,
Atunci ei trebuie sa se apropie cat mai mult de fiinta lor tainica.

Pentru a intelege cat mai bine,
Un om trebuie sa aspire sa devina profet pentru a intelege profetii,
Trebuie sa devina un poet pentru a intelege poetii,
Trebuie sa devina plin de iubire pentru a intelege iubirea,
Si trebuie sa aspire sa devina un inger pentru a intelege ingerii.
Ingerii salasluiesc in surasurile creatoare,
Sincere si spontane ale oamenilor."

(extras din lucrarea "Dialoguri cu ingerii", de Gitta Mallasz)